KNAB veicis kratīšanu RTAB; aizturēta biroja valdes locekle

Rīgas Tūrisma attīstības birojā (RTAB) šorīt, 13. maijā, ieradās Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja darbinieki, novēroja aģentūra LETA. Īsi pirms pulksten 13:00 KNAB no biroja aizvedis Rīgas Tūrisma attīstības biroja valdes locekli Vitu Jermoloviču (GKR).

RTAB no rīta ieradās četri KNAB darbinieki privātā apģērbā. Visiem rokās bija lieli portfeļi. Nedaudz vēlāk ieradās arī divi KNAB darbinieki maskās.

Aģentūrai LETA zināms, ka KNAB darbinieki bija ieradušies, lai veiktu kratīšanu kriminālprocesā, kas ierosināts pret RTAB amatpersonām par budžeta līdzekļu izšķērdēšanu, dokumentu viltošanu, viltotu dokumentu izmantošanu un krāpšanu.

RTAB pārstāve Anna Blaua žurnālistiem nekomentēja, kādas darbības patlaban veic KNAB darbinieki.

Īsi pirms pulksten 13:00 KNAB no biroja aizveda Rīgas Tūrisma attīstības biroja valdes locekli Vitu Jermoloviču. Jermoloviča kopā ar KNAB darbiniekiem iekāpa KNAB automašīnā. KNAB darbiniekam rokās bija melns maiss.

Aģentūrai LETA zināms, ka Jermoloviča tikusi aizturēta. Likums paredz, ka personu var aizturēt līdz 48 stundām. Pēc tam, ja nepieciešams, jālemj par drošības līdzekļa piemērošanu. Bargākais drošības līdzeklis ir apcietinājums, par kuru pēc izmeklētāja ierosinājuma lemj tiesa.

Cits RTAB valdes loceklis Guntars Grīnvalds joprojām atrodas RTAB telpās.

Tikmēr trešais RTAB valdes loceklis, Rīgas domes deputāts Maksims Tolstojs patlaban atrodas komandējumā Krievijā, Kazaņā, noskaidroja aģentūra LETA.

Partijas “Saskaņa” domes frakcijas referents Daniils Uļjanovs, kurš šodien bija redzams Rīgas domes telpās ar KNAB darbiniekiem, aģentūrai LETA apstiprināja, ka KNAB domē veica procesuālas darbības, taču nekomentēja, vai viņš KNAB sniedzis informāciju kā liecinieks vai domes darbinieks.

KNAB darbinieki Rīgas domes priekšsēdētāja palīgu telpās uzturas jau vairākas stundas.

Kā ziņots, Valsts kontrole revīzijā secinājusi, ka Rīgas pašvaldība trīs gadu laikā caur biedrībām un nodibinājumiem nesaimnieciski izlietojusi vairāk nekā 20 miljonus eiro rīdzinieku naudas. Revīzijā VK galveno uzmanību veltījusi diviem Rīgas pašvaldības dibinātiem nodibinājumiem – RTAB un “Riga.lv”.

Fiktīva nodarbinātība, krāpšana, dokumentu viltošana – Straume nosauc iespējamās nelikumības RS

Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) konstatējis, ka pastāv pamatotas aizdomas, ka notikuši noziedzīgi nodarījumi saistībā ar konsultāciju līgumiem, kas slēgti uzņēmumā “Rīgas satiksme” (RS), pirmdien Latvijas Televīzijā (LTV) sacīja KNAB vadītājs Jēkabs Straume.

“Fiktīva nodarbinātība, iespējama krāpšana, dokumentu viltošana,” iespējamos pārkāpumus LTV uzskaitīja Straume, sakot, ka šādu gadījumu ir “padsmit”. Tālākā izmeklēšana ir policijas kompetencē, sacīja Straume.

Straume apliecināja, ka viņa minētās personas ir arī starp tām, par ko svētdien vēstīja LTV raidījums “de facto”.

Jau ziņots, ka raidījums vēstīja – pēdējos trīs gados konsultāciju līgumi noslēgti ar vairāk nekā 60 cilvēkiem un 28 no viņiem tieši vai pastarpināti saistīti ar partiju “Saskaņa”, Nilu Ušakovu vai Rīgas domes struktūrām, kur strādājušie par konsultantu darbu saņēmuši teju 600 000 eiro.

Raidījums svētdien sniedza informāciju par vairākiem no viņiem.

“Delfi” jau rakstīja, ka ar aizdomām par RS konsultantu fiktīvu nodarbināšanu KNAB vērsies Valsts policijā.

Izvērtējot auditorkompānijas “Ernst&Young” sagatavoto RS biznesa pārbaudes ziņojumu, KNAB konstatējis, ka tajā ietvertā informācija liecina par iespējamu RS amatpersonu izdarītu krāpšanu, jo ar dažādiem konsultantiem noslēgtie uzņēmuma līgumi, iespējams, ir fiktīvi.

Birojs joprojām turpina citu ziņojumā norādīto faktu pārbaudi.

Jau ziņots, ka KNAB, vērtējot auditorkompānijas “Ernst&Young” sagatavoto ziņojumu par situāciju RS, bija sācis vismaz trīs resoriskās pārbaudes.

Attiecībā uz trim transporta iepirkumiem KNAB tika sākts kriminālprocess jeb tā dēvētā RS iepirkumu lieta. Savukārt pārējos ziņojumā sagatavotos secinājumus birojs vērtē resoriskajās pārbaudēs.

Auditorkompānija iepriekš sagatavojusi ziņojumu par situāciju RS. Auditori norādījuši, ka pēdējo piecu gadu periodā bijušās uzņēmuma valdes vadībā RS nodarīti desmitiem miljonu eiro zaudējumi, kas radušies, pieņemot nesaimnieciskus lēmumus, noslēdzot neizdevīgus sadarbības līgumus un citos veidos.

RS 2018. gadā noslēgusi uzņēmuma līgumus ar 46 personām, kas saistīti ar partiju “Saskaņa” vai “Gods kalpot Rīgai” (GKR), šogad martā vēstīja TV3 raidījums “Nekā personīga”.

Auditorkompānija, pētot uzņēmuma noslēgtos līgumus, secinājusi, ka konsultācijas RS sniegušas politiski nozīmīgas personas – partiju “Saskaņas” un “Gods kalpot Rīgai” biedri vai personas, kuras cieši saistītas ar abām šīm partijām.

«Rīgas satiksmei» par dalību kartelī «nanoūdens» lietā nosaka 2,4 miljonu eiro sodu

Konkurences padome (KP) tā sauktajā “Rīgas satiksmes” “nanoūdens” lietā iesaistītajiem uzņēmumiem par dalību kartelī piemērojusi kopumā 2,4 miljonu eiro naudas sodu. Lauvas tiesa no piespriestā naudas soda būs jāmaksā “Rīgas satiksmei”, trešdien, 24. aprīlī, paziņoja KP.

Konkurences uzraugs paziņojumā medijiem norāda, ka KP 12. aprīlī konstatēja sešu pretendentu īstenotu un pasūtītāja atbalstītu aizliegtu vienošanos divās pašvaldības uzņēmuma SIA “Rīgas satiksme” cenu aptaujās par nano tehnoloģiskās ķīmijas piegādi.

Par apzinātu konkurences kropļošanu pasūtītājam SIA “Rīgas satiksme” un pretendentam SIA “Sava arhitektūra” kopumā piemērots 2,4 miljonu eiro sods. Lielākā daļa – 2,412 miljoni eiro būs jāmaksā “Rīgas satiksmei”. Uzņēmumam “Sava arhitektūra” noteiktais sods – 700 eiro.

Pārējie pieci karteļa dalībnieki – SIA “RS Baltic”, SIA “Alchimica-Latvia”, SIA “UKT Serviss”, SIA “Vialeks” un SIA “HRM” – ir likvidēti, tāpēc tiem naudas sods netiks piemērots, norāda  KP.

KP lietu ierosināja pēc informācijas saņemšanas no Valsts policijas Galvenās policijas pārvaldes Ekonomisko noziegumu apkarošanas pārvaldes. Lietas izpētes laikā KP konstatēja, ka kopumā seši tirgus dalībnieki ar pasūtītāja atbalstu saskaņojuši piedāvājumus divās pašvaldības uzņēmuma rīkotajās cenu aptaujās, kas īstenotas no 2012. līdz  2014. gadam par kopējo līguma summu vairāk nekā 800 000 eiro.

KP secināja, ka abās cenu aptaujās pretendenti saskaņoja dalības nosacījumus un iesniedzamo dokumentāciju, kā arī vienojās par plānoto uzvarētāju. Izvērtējot lietas dalībnieku savstarpējo komunikāciju, KP konstatēja, ka visi pretendenti apzinājušies “gan iesaistīšanos aizliegtajās darbībās, gan to konkurenci imitējošu raksturu”.

Konkurences uzrauga iegūtā informācija liecina, ka pasūtītāja – “Rīgas satiksme” – amatpersona, kas bija atbildīga par konkrētās preces piegādi, aktīvi iesaistījusies piedāvājumu sagatavošanā un saskaņošanā, un uzvarētāja iepriekšējā noteikšanā. Tāpat “Rīgas satiksmes” kā pasūtītāja iesaisti karteļa veicināšanā apstiprina arī tas, ka pretendenti savstarpēji bija informēti par dalību cenu aptaujās vēl pirms to uzsludināšanas, norāda KP.

Šis ir otrais KP pieņemtais lēmums par aizliegtu vienošanos, kurā iesaistīts pašvaldības uzņēmums “Rīgas satiksme”. 2017. gadā KP piemēroja 2,3 miljonu eiro soda naudu “Rīgas satiksmei” un “Rīgas mikroautobusu satiksmei” par pretlikumīgu braukšanas maksas tarifu saskaņošanu, atzīmē KP.

Rīgas Domes deputāts un “Saskaņas” biedrs Bergmanis “Rīgas satiksmē” saņem milzīgu algu par fiktīvu darbu

Jau atklātajiem skandalozajiem līdzekļu izšķērdēšanas gadījumiem Rīgas pašvaldības transporta uzņēmumā Rīgas Satiksme (RS) pievienojas vēl viens – Saskaņas domnieks, viens no daudzajiem politkonsultantiem Sandris Bergmanis atskaitēs par padarīto norādījis darbus, kurus veikuši citi un kas padarīti jau pirms viņa parādīšanās uzņēmuma algu sarakstos.

Re:Baltica ir parādījusies līdz šim nebijusi iespēja izpreparēt vienu no RS konsultantu lietām, jo ir pieejamas gan paša atskaites, gan uzņēmuma skaidrojumi, gan citu iesaistīto pušu atbildes.

Par RS konsultantu Bergmanis kļuva 2017. gada 21 jūlijā – mēnesi pēc tam, kad nonāca Rīgas domes deputāta krēslā. Viņš bija viens no Saskaņas domniekiem, kurus iecēla par konsultantiem, bet darbības efektivitāti ne uzņēmums, ne Rīgas dome kā uzņēmuma kapitāldaļu turētājs vispār nemērīja. Dažs no viņiem atzinis, ka daļa naudas, ko viņi saņēma no nepārtraukti subsidējamā pilsētas transporta uzņēmuma, bija jāatmaksā partijas kasē.

Bergmaņa alga RS ir iespaidīga ne tikai iepretim vidējai alga Latvijā, bet arī domnieka paveiktajam. Vidējo algu – 1004 eiro mēnesī pirms nodokļiem – Latvijā rēķina par pilnas slodzes darbu, bet Bergmanis 2700 – 2800 eiro ir saņēmis faktiski par vienu pienākumu mēnesī, rāda viņa paša Re:Baltica rīcībā nodotās atskaites.

Kad Re:Baltica sāka pārbaudīt tajās norādīto ziņu patiesumu, izrādījās, ka vairākos gadījumos darbus veikuši citi cilvēki, un tas noticis pirms Bergmaņa parādīšanās uzņēmumā.

Atbild tikai rakstiski

Interviju ar Bergmani par RS konsultanta amatā paveikto Re:Baltica centās sarunāt teju pusgadu, bet aizņemtajam domniekam nebija laika. “Es speciāli esmu sagatavojis atskaiti par katru ceturksni, ko es esmu darījis, – sīki, skaidri aprakstītu,” viņš sāk atbildi uz jautājumu par konsultāciju saturu. Konkrētos pienākumus izskaidrot saviem vārdiem viņš nav gatavs – tikai rakstiski.

Bergmaņa RS iesniegtās atskaites katra aizņem apmēram ceturto daļu no A4 lapas. Garākajā no tām ceturksnī minēti seši paveikti uzdevumi. Saskaitot kopā un izdalot ar darbības laiku – vidēji viens darbs mēnesī. Neviens no tiem nav detalizēts, aprakstot padarīto, rezultātus, darbības jēgu uzņēmumam, nākamos soļus, kā tas būtu kvalificēta konsultanta atskaitēs.

Tā vietā Bergmanis raksta, ka, piemēram, pirmajos divos darba mēnešos iepazinies ar divām instrukcijām un vienu darbības programmu, kā arī intervējis darbiniekus par vēlamajiem uzlabojumiem sociālās drošības jomā. Skaits nav norādīts (RS vēlāk Re:Baltica precizēja, ka runa ir par 25 – 30 no apmēram 4000 strādājošajiem).

Vēlāk viņš piedalījies anketas izstrādāšanā par būvmateriālu preču izmantošanu, pilnveidojis informācijas sniegšanu darbiniekiem, kā arī izteicis priekšlikumus par veselības apdrošināšanas polisēm un darba kārtības noteikumiem. Par to katru mēnesi saņēmis vidēji 2700 eiro pirms nodokļiem

Tādā pašā garā viss turpinās arī 2018.gadā – ar darbiniekiem apspriež sociālās jomas problēmas, piesaista jaunus partnerus darbinieku veselības uzlabošanai, iztaujā par sporta pasākumu nepieciešamību, tāpat sniedz priekšlikumus darba kārtības noteikumiem.

Ja polisē ieliek vairāk masāžu…

No RS atbildēm par Bergmaņa ieteikumu jēgu un ieviešanu uzņēmumā redzams, ka tie ir vai nu formāli, vai ar tiem ir grūti pamatot dārgā konsultanta eksistenci.

Piemēram, Bergmaņa atskaitēs minētā informācijas sniegšanas pilnveidošana darbiniekiem nozīmē, ka “informācija par visiem pasākumiem tiek ievietota Darbinieku motivācijas sistēmā (DAMOS) interneta vidē, izsūtīta epastos visiem epasta lietotājiem, tiek izmantoti citi informācijas nodošanas kanāli,” skaidro uzņēmumā.

Savukārt, kas attiecas uz sociālo nodrošinājumu, to vajagot piedāvāt visiem, ne tikai arodbiedrības biedriem. Tikpat “saturīgs” ir atzinums, ka, iekļaujot veselības apdrošināšanas noteikumos lielāku limitu ķermeņa masāžām, cilvēki to arī vairāk izmanto.

Atceras citus cilvēkus

Vai tam bija jāalgo papildu konsultants un to nevarēja darīt uzņēmuma darbinieki? Faktu pārbaude liecina, ka vismaz atsevišķos gadījumos tā, visdrīzāk, arī noticis. Piemēram, 2018.gada atskaitē Bergmanis min, ka darbinieku veselības aprūpei piesaistīti jauni partneri – Līgatnes Rehabilitācijas centrs un Jaunķemeri.

Rehabilitācijas centra valdes priekšsēdētāja Elīna Malkiela sacīja, ka sadarbība ar RS ir sākta “pilnīgi noteikti vairāk nekā divus gadus atpakaļ”. Detaļas viņa neatceras, bet sarunas varētu būt notikušas caur RS arodbiedrību.

Arī Līgatnē kā sarunu vedēju un organizatori par sadarbību atceras pilnīgi citu personu – RS Personāla pārvaldības daļas konsultanti sociālā nodrošinājuma jomā Vilmu Valaini. “Veselības centrā 4” savukārt par specifisku sadarbību ortožu jomā nezināja – esot sadarbība par kopējām atlaidēm jau no 2016. gada (līdzīgi kā VC4 klientu karšu īpašniekiem).

“Tā nav jūsu kompetence!”

Kopā RS Bergmanim viņa darbošanās laikā samaksājusi 46 400 eiro. Viņš neatbild, vai, pēc paša domām, atalgojumu saņēmis pamatoti, vienīgi aizstāvas, ka pēc nodokļiem uz rokas sanācis mazāk. Par to, ka Rīgas Satiksmē bez viņa ir tik daudz citu konsultantu, neesot zinājis. Tāpat Bergmanis nevarot spriest, cik pamatoti šīs konsultācijas sniegtas. “Saprotiet, tas nav, tā nav mana kompetence, lai to vērtētu, un es domāju – arī jūsu kompetence tā nav,” viņš norādīja.

Iespējams, vērtēšanu vajadzētu nodrošināt tiesībsargājošām iestādēm, jo saskaņā ar likumu publiskas personas nedrīkst slēgt pakalpojumu līgumus par lietām, kuras jādara pašas darbiniekiem. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Juris Pūce (A/Par!), aprīļa sākumā atstādinot Rīgas mēru Nilu Ušakovu, rīkojumā norādījis, ka šis likums attiecas arī uz RS, jo to finansē dome.

KNAB norādīja, ka vērtē arī situāciju Rīgas pašvaldībā saistībā ar konsultantu piesaisti dažādās pašvaldības kapitālsabiedrībās, un arī šo situāciju izvērtēs.

Ernst &Young auditori secinājuši, ka tikai 2018.gadā RS slēgusi šāda tipa līgumus ar 46 Rīgu pārvaldošās Saskaņas un Gods kalpot Rīgai biedriem un partijām nozīmīgām personām. Lielākā daļa pašlaik esot izbeigti.

Šī nav pirmā reize, kad Bergmaņa sakarā rodas aizdomas par fiktīvu darbošanos, kuru apmaksā rīdzinieki. LTV savulaik vēstīja par Patvēruma meklētāju uzņemšanas koordinācijas centru, kuru kūrēja Bergmanis, bet pašiem klientiem par tādu nebija zināms, un tur neviens nerunāja angliski.

Pēc vairāku likumpārkāpumu konstatēšanas Ušakovs tiek atstādināts no Rīgas mēra amata

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Juris Pūce (A/P) izdevis rīkojumu par Nila Ušakova (S) atstādināšanu no Rīgas domes priekšsēdētāja amata.

Lēmumu par rīkojuma izdošanu Pūce pieņēma pēc Rīgas domē veiktās juridiskās pārbaudes, kurā atklāja virkni iespējamu Ušakova likumpārkāpumu.

Rīkojumā Pūce pamato, ka Ušakova atstādināšana ir nepieciešama, lai ar viņa sodīšanu nodrošinātu sabiedrības interešu un tiesību ievērošanu un radītu sabiedrībā apziņu, ka valsts aizsargā indivīdu intereses un tiesības, veicina politiskās un tiesiskās kultūras izaugsmi, personu atbildības un tiesiskās kārtības noturību, kā arī tiek reaģēts uz pieļautiem tik būtiskiem normatīvo aktu pārkāpumiem.

“Vienlaikus atstādināšana ir nepieciešama, lai nodrošinātu Rīgas domes turpmāku tiesisku darbību lēmumu pieņemšanā un nepieļautu turpmāku normatīvo aktu pārkāpumus un kompetento institūciju prasību nepildīšanu, tādējādi vairojot tiesisko nihilismu,” rakstīts rīkojumā.

Pulksten 10 Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā (VARAM) notiks preses konference, kurā Pūce sīkāk izklāstīs sava lēmuma motīvus.

No amata atstādinātais Ušakovs intervijā Latvijas Televīzijas raidījumam “Rīta panorāma” teica, ka Pūces izdotais rīkojums ir prettiesisks, bet tajā izmantotie argumenti ir bērnudārza līmenī, neprofesionāli un viegli atspēkojami tiesā.

“Atlaist mani pilnvērtīgi var vēlētāji vai tiesa,” teica Ušakovs, solot rīkojumu pārsūdzēt tiesā.

Ministra rīkojums stājas spēkā līdz ar tā publicēšanu oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”, tāpēc Ušakovs no amata pienākumu pildīšanas ir atstādināts no piektdienas, 5. aprīļa.

Ušakovam ir 30 dienas vērsties tiesā ar iesniegumu par VARAM rīkojuma atcelšanu. Ja mērs šīs tiesības neizmantos, viņš pēc 30 dienu termiņa izbeigšanās uzskatāms par atlaistu. Ja tiesa noraida domes priekšsēdētāja iesniegumu, domes priekšsēdētājs uzskatāms par atlaistu ar dienu, kad stājas spēkā tiesas spriedums.

Ja ar tiesas spriedumu VARAM rīkojumu atcels, Ušakovs par laika posmu, kurā viņš bija atstādināts no amata pienākumu pildīšanas, saņems domes priekšsēdētāja mēnešalgu.

Likums arīdzan liedz atlaistu domes priekšsēdētāju atkārtoti ievēlēt par tā paša sasaukuma priekšsēdētāju. Taču ministra izdotais rīkojums neliedz Ušakovam strādāt par Rīgas domes ierindas deputātu.

Ušakovs maijā kandidēs Eiropas Parlamenta vēlēšanās. Ja viņu ievēlēs, rīkojuma atcelšana neliks Ušakovam atgriezties Rīgas mēra amatā.

Rīgas domes vadību pēc Ušakova oficiālas atstādināšanas pārņems abi viņa vietnieki – Oļegs Burovs (GKR) un Vadims Baraņņiks (S). Burovs iepriekš atklāja, ka līdz jauna mēra ievēlēšanai viņš pildīs šī amata nestos pienākumus.

Vēstīts, ka VARAM konstatējusi vairākus iespējamus Ušakova pieļautus likumpārkāpumus. Ministrija ir konstatējusi, ka “Rīgas satiksmes” kapitāla daļu turētāja pārstāvis Ušakovs nav nodrošinājis uzņēmuma pamatkapitāla palielināšanu tā, kā to sākotnēji lēmusi Rīgas dome. Tādā veidā, iespējams, pārkāpts Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likums, kas paredz, ka pamatkapitālu drīkst palielināt vai samazināt tikai, pamatojoties uz dalībnieku sapulces lēmumu, kurā iekļauti pamatkapitāla palielināšanas vai samazināšanas noteikumi.

“Rīgas satiksme” pašvaldības piešķirtos līdzekļus finanšu ieguldījumam iekļāvusi ieņēmumos, nesedzot sabiedrības zaudējumus. Ministrija pauž bažas, ka tādā veidā prettiesiski varētu būt samazināta pašvaldības manta.

VARAM uzskaita arī vairākus citus iespējamos pārkāpumus. Piemēram, Ušakovs varētu būt pārkāpis Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumu, jo nav izdarījis attiecīgus grozījumus “Rīgas satiksmes” statūtos, lai kā krietns un rūpīgs saimnieks izvērtētu darījumu slēgšanu, kas pārsniedz noteiktu summu un var izšķiroši ietekmēt kapitālsabiedrības darbību. Kopumā VARAM konstatēja 12 iespējamus pārkāpumus.

Ušakovs paskaidrojumus ministrijai pagājušajā ceturtdienā, 28. martā, nosūtīja pa pastu. Mērs uzskata, ka ministra Pūces sagatavotais pieprasījums sniegt paskaidrojumus par SIA “Rīgas satiksme” un domes darbu bija juridiski vājš un politizēts.

Mērs norādīja, ka nebija gaidījis, ka Pūces vēstule būšot tik vāja, un ka uz tās pamata notiks mēģinājumi tālāk lemt par viņa atstādināšanu. Ušakovs arī sacīja, ka ministrs vairākkārt publiski paudis viedokli, ka vērtēts tiekot pašreizējā sasaukuma darbs, taču pieprasījumā esot vairāki jautājumi arī par iepriekšējo sasaukumu darbu.

“Es nekādā veidā netaisos atteikties no atbildības par izdarīto no 2009. gada, bet, ja mēs runājam par to, ka ministrs ir tiesīgs lemt par rīcību tikai šī sasaukuma laikā, tad kādēļ tiek prasīts par 2013. gada un 2016. gada notikumiem,” ironizēja mērs.

Lielāko daļu Amerika ienākumu veido RS korupcijas skandālā apsūdzētā Martinsona ātro kredītu firmas maksājumi

Pirms mēneša Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs saistībā ar iespējamiem koruptīviem “Rīgas satiksmes” iepirkumiem veica 30 kratīšanas un aizturēja septiņus cilvēkus.

Starp viņiem bija arī partijas “Gods kalpot Rīgai” biedrs Aleksandrs Krjačeks, bet kratīšana notika vicemēra Andra Amerika dzīvesvietā.

Ameriks noliedza darījumu vai kādas citas saites ar iespējamo kukuļdošanas shēmas radītāju – Māri Martinsonu.  “Nekā personīga” izdevies noskaidrot, ka Martinsonam piederējuši abi ātro kredītu uzņēmumi, kuru obligācijas Ameriks iegādājies un no kuriem procentu maksājumos saņēmis vairākus simtus tūkstošu eiro – lielāko pēdējo gadu ienākumu daļu.

2014. gadā ātro kredītu firma “Mogo” emitēja obligācijas. Vēl pirms tās nonāca biržā, obligācijas iegādājās “Rīgas satiksmes” valdē strādājošais Andrejs Požarnovs, Rīgas vicemēra Andra Amerika dēls un vēlāk – arī pats Ameriks. Trešā daļa “Mogo” piederēja šajā adresē reģistrētam Māra Martinsona uzņēmumam.

“Mogo” obligācijas ir vienas no ienesīgākajām Baltijas biržu vērtspapīru sarakstā. To īpašnieki katru gadu procentos saņem 10. daļu no visas obligāciju vērtības. Vienas obligācijas cena ir 1000 eiro. Vislielākais ieguvums ir tiem, kas obligācijas iegādājās pirmie – septiņu gadu laikā līdz vērtspapīru dzēšanai viņi savus sākotnējos ieguldījumus būs palielinājuši par 70%.

“Mogo” obligācijas pieder vairākiem politiķiem – Andrim Amerikam, viņa dēlam Agrim, kā arī Baldones pašvaldības deputātam un bijušajam “Rīgas satiksmes” valdes loceklim Andrejam Požarnovam.

Biržā “Mogo” obligācijas kļuva pieejamas 2014. gada novembrī. Bet izlaistas tās tika jau martā, tādēļ zinātāji obligācijas varēja iegādāties vairāk nekā pusgadu iepriekš.

Starp viņiem bija arī Agris Ameriks un Andrejs Požarnovs. Ameriks aptuveni maijā nopirka obligācijas 250 tūkstošu eiro vērtībā.  Viņš ir ilggadējā Rīgas vicemēra Andra Amerika dēls un tobrīd arī Rīgas domes deputāts.

Andrejs Požarnovs 2013. gada pašvaldību vēlēšanās Rīgā startēja apvienotajā “Saskaņas” un “Gods kalpot Rīgai” sarakstā. Viņš domē neiekļuva, bet drīz pēc vēlēšanām Požarnovu iecēla “Rīgas satiksmes” valdē. Nepilnu gadu vēlāk – vienlaikus ar Agri Ameriku – viņš par 200 tūkstošiem eiro iegādājās “Mogo” obligācijas.

Požarnovs un Agris Ameriks ir “Swedbank” klienti. Bankas skaidrojums ļauj noprast, ka obligācijas pirkuši, jo klienti tā pieprasīja. Birža un “Mogo” obligāciju emitētājs “BlueOrange” atteicās komentēt darījumus.

Amerika īpašumā pirms gada bija “Mogo” obligācijas 2,5 miljonu eiro vērtībā. 2017. gadā viņš procentos no “Mogo” saņēma 200 tūkstošus eiro.

Amerikam arī iepriekš nācies taisnoties par pazīšanos ar Martinsonu. Pirms četriem gadiem Finanšu policija kratīja 100 ar PVN krāpšanas shēmu saistītus objektus. Tajā piedalījusies arī Martinsona firma “Moduls-Rīga”. Amerika pārziņā esošā Īpašumu departamenta iepirkumos šis uzņēmums bija biežs uzvarētājs.

2016. gadā Ameriks ar dzīvesbiedri vienā laikā ar Martinsona ģimeni atgriezās no Antālijas. Lidmašīnā atradās arī Amerika padomnieks Mareks Gailītis ar ģimeni un Rīgas domes “Saskaņas” frakcijas vadītāja vietnieks Mihails Kameņeckis.

“Mogo” īpašnieki ir paslēpti ārvalstu uzņēmumos, tomēr “Nekā personīga” izdevies noskaidrot, ka laikā, kad Rīgas pašvaldības amatpersonas sāka iegādāties šīs firmas vērtspapīrus, Martinsonam tajā piederēja trešā daļa akciju, liecina Luksemburgā notikušas akcionāru sapulces protokols.

Pēc 2014. gadā atklātībā nākušās būvnieku PVN krāpšanas lietas Martinsons no saviem uzņēmumiem pazuda. Par īpašnieku kļuva viņa dēls, bet vēlāk daļa pārdota kādam Maltas uzņēmumam, kur patiesā labuma guvēja ir kāda Jekaterina Nikuļina.

Korupcijas skandāls “Rīgas satiksmē”: piegādātāji izraudzīti pirms konkursa izsludināšanas; RS izmantota kā “Saskaņas” un GKR “barotava”

Auditorkompānijas “Ernst&Young” audits atklāj, ka “Rīgas satiksme” vēl pirms konkursa bija izlēmusi jaunos trolejbusu, autobusus un tramvajus pirkt no konkrētajām Čehijas un Polijas firmām. Turklāt “Rīgas satiksmē” par konsultantiem strādājušas 46 ar “Saskaņu” un “Gods kalpot Rīgai” saistītas personas. Uzdotie darbi izskatās piemeklēti, secinājis TV3 raidījums “Nekā personīga”.

“Ernst&Young Baltic” veiktais audits “Rīgas satiksmē” liecina, ka iepirkumi organizēti tā, lai uzvarētu konkrētas čehu un poļu kompānijas. Uzņēmums pārvaldīts slikti, daudzi no tēriņiem ir apšaubāmi. “Rīgas satiksme” slēgusi līgumus ar 46 “Saskaņas” un “Gods kalpot Rīgai” biedriem un partijām nozīmīgām personām, norāda raidījumā.

“Ernst&Young” auditori atklājuši, ka iepirkuma specifikācija bijusi aizdomīgi precīza, tā, lai par trolejbusa piegādātāju sanāktu izvēlēties čehu “Škoda Electric”, autobusus uz Rīgu vestu Polijas “Solaris Bus & Coach” , bet zemās grīdas tramvajus “Rīgas satiksme” iepirktu no “Škoda Transportation”. Auditori to pamato, piemēram, ar konkursa nolikumā iekļauto prasību, ka piegādātājam jābūt vienīgi no Eiropas Savienības, vienlaikus pieprasot konkrētu autobusa platumu un nosacījumu, ka jābūt 10 litru logu mazgāšanas tvertnei. Turklāt vēlāk autobusiem pasūtīts iepriekš neparedzēts aprīkojums ar LED gaismām, papildu videonovērošanas kamerām, kas izmaksāja turpat sešus miljonus eiro.

Savukārt tramvajiem bijusi prasība, lai tie būtu apgādāti ar specifisku detaļu riteņu piedziņai. Šveices uzņēmums “Molinari Rail” izpētījis, ka tirgū ir tikai viens piegādātājs ar jau gatavu šādu produktu un citas kompānijas “Rīgas satiksmes” noteiktajā laikā tādus saražot nepaspētu.

“Nekā personīga” atzīmē, ka sēde, kurā apstiprināts autobusu konkursa 150 lappušu garais nolikums, ilgusi vien pusstundu. Un iepirkumu komisijas locekļiem pietika ar 20 minūtēm, lai izskatītu tramvaju piegādātāju piedāvājumus. Vāja bijusi uzraudzība arī pēc uzvarētāja pasludināšanas, piegādāta tikai daļa transportlīdzekļu, tie paši – ar nokavēšanos.

Bijušais “Rīgas satiksmes” valdes priekšsēdētājs Anrijs Matīss šos iepirkumus apturēja, patlaban notiekot sarunas soda naudas piedziņas jautājumos par laikus nepiegādātiem transportlīdzekļiem. Neoficiāli zināms, ka kompānijai “Solaris” banka atsaukusi finansējumu 88 autobusiem, un nav zināms, vai uzņēmums vispār būs spējīgs saistības izpildīt līdz galam.

Kā “Nekā personīgi” apliecina Matīss, viņš paguvis uzteikt divus iespaidīgus līgumus. Bijušā partijas “Gods Kalpot Rīgai” biedra Aleksandra Krjačeka firma “Alkom-Trans” vairs nepiegādās “Rīgas satiksmei” rezerves detaļas jaunajiem tramvajiem. Tāpat uzteikts ar uzņēmēju Māri Martinsonu saistītais divu miljonu līgums ar “Lucidus”.

Satraucoši ir arī “Ernst&Young” otrajā ziņojumā minētie atklājumi, norāda raidījums. “Rīgas satiksme”, izrādās, lāpījusi caurumus budžetā uz bankā aizņemtu līdzekļu rēķina, kas domāti zemās grīdas tramvajiem un ūdeņraža projektiem. Nauda tērēta algu izmaksai un citiem operatīvajiem izdevumiem. Kredītprocentos vien pēdējos gados maksāts pusmiljons eiro, turklāt pastāv risks, ka komercbankas varētu atsaukt naudu, jo tā netiek tērēta paredzētajiem mērķiem.

“Nekā personīga” klāsta, ka “Rīgas satiksme” lielas naudas tērējusi arī algojot ārpakalpojuma firmas. Vidēji ap 200 tūkstošiem gadā (2017. gads – 247 000 eiro, 2018. gads – 188 000 eiro) saņēmusi “Callidus Capital”. Valda Sikšņa vadītais uzņēmums konsultējis “Rīgas satiksmi” finansējuma piesaistē. Pirms pieciem gadiem Siksnis kopā ar amerikāņu “Ripplewood” centās no valsts iegādāties “Citadele” bankas akcijas. Neoficiāli minēts, ka lietu kārtošanā klāt bijis arī Māris Martinsons, un tas kļuva par iemeslu, kāpēc Siksni no tālāka darījuma izslēdza.

 Pagājušajā gadā “Rīgas satiksme” slēgusi arī uzņēmuma līgumus ar 46 privātpersonām. Auditorkompānija secinājusi, ka konsultācijas sniegušas politiski nozīmīgas personas. Tie ir “Saskaņas” un “Gods kalpot Rīgai” biedri vai personas, kuras cieši saistītas ar abām šīm partijām.

Konsultācijas dažādos jautājumos, piemēram, par “Rīgas satiksmes” darbinieku veselības uzlabošanu snieguši ne vien četri pašreizējie Rīgas domes deputāti Bergmanis, Paškovs, Kuzmuks, Klementjevs, bet arī kādreizējais parlamentārietis Aleksandrs Sakovskis un eksdeputāts no Rīgas domes Nikolajs Zaharovs. Sporta izglītību ieguvušais Zaharovs pērn saņēmis 38 tūkstošus gadā jeb trīs tūkstošus mēnesī par konsultācijām alternatīvās degvielas ieviešanā.

Pēdējos četrus gadus par konsultantu “Rīgas satiksmē” bijis noformēts arī Rīgas pilsētas vēlēšanu komisijas priekšsēdētājs Juris Kokins. Viņš atsakās izpaust gan kādus darbus veicis uzņēmumā, gan atlīdzību. Regulāru atlīdzību par konsultācijām ES finansējuma piesaistes jautājumos no Rīgas satiksmes saņēmis arī “Gods kalpot Rīgai” Mājokļu un vides departamenta direktora Aļeksejenko dēls Igors Puntuss.

Līgums ar “Rīgas satiksmi” bijis gan Maksimam Marčenkovam no “Saskaņai” pietuvinātās Humora komitejas, gan prokremliskajam aktīvistam Ivanam Staļnojam, kurš pirms pāris gadiem bija video saturu pārpublicējošās “Facebook” lapas “Toma joki” īpašnieks ar 150 000 sekotāju. Konsultācijas par satura veidošanu sabiedriskajā transportā sniedzis krievu valodā iznākošā žurnāla “Patron” galvenais redaktors Dmitrijs Ličkovskis. Korporatīvajiem pasākumiem “Rīgas satiksme” izvēlējusies Konstantīnu Gaņinu. Par konsultācijām viņam “Rīgas satiksme” mēnesī maksājusi trīs tūkstošus eiro. Gaņins vada sabiedrisko attiecību firmu “Lietišķās sadarbības centrs” , kur īpašnieku vidū atrodams arī savulaik no Latvijas izraidītā Krievijas spiega Aleksandra Rogožina tēva vārds.

“Nekā persnīga” norāda, ka par jauno “Rīgas satiksmes” vadītāju zināms vien tas, ka viņš bijis vicemēram Burovam uzticams jurists Īpašuma departamentā. Saulītis “Ernst&Young” abus ziņojumus nebija uzskatījis par vajadzīgu pilnībā izlasīt. Arī divus galvenos atslēgas cilvēkus “Rīgas satiksmē” no Bemhena “ēras” – Administratīvo resursu pārvaldības direktori Elīnu Epalti Drulli un Juridiskās daļas vadītāju Didzi Stepi – amatā paturēšot.

Ar 130 miljonu pašvaldības dotāciju ir atrisināta iespējamā “Rīgas satiksmes ” maksātnespēja. Iepriekšējais vadītājs Matīss bija atradis 15 miljonu ietaupījumu. Vēl 10 miljonus varētu ietaupīt uz “Gods kalpot Rīgai” biedra Brandava kontrolētā mikroautobusu biznesa apcirpšanas rēķina, taču tam jāpieņem politiski lēmumi domē.

Jau martā ‘Rīgas Satiksmei’ draud maksātnespēja, brīdina Matīss

Ja Rīgas dome nepiešķirs 37 miljonu eiro papildu dotāciju, jau martā “Rīgas Satiksme” piedzīvos maksātnespēju, tā intervijā žurnālam “Ir” sacījis uzņēmuma pagaidu valdes priekšsēdētājs Anrijs Matīss.

Tramvaju iegādei piešķirtais kredīts iztērēts algām, sadārdzināti degvielas iepirkumi slēgti ar ārzonās noslēptiem partneriem, dārgās e-talonu sistēmas uzturēšanai iztērēti 40% no biļetēs iekasētās naudas, — Matīss sarunā ar “Ir” uzskaita šos līdzekļu izšķiešanas piemērus un sarunā atklāj — ja dome nepiešķirs 37 miljonu eiro papildu dotāciju, jau martā uzņēmums piedzīvos maksātnespēju.

“Neviens to nepieļautu. Iedotu kaut kādu avansu,” kraha draudus žurnālam komentēja Matīss.

“Ir” norāda, ka uzņēmuma skandālam ugunij eļļu pagājušajā nedēļā pielēja auditorfirmas “Ernst & Young” ziņojums — uzņēmuma finanšu stāvokļa izvērtējums. Matīss nav gatavs to publiskot, jo uz atklāto faktu pamata grasās rosināt vairākas tiesvedības, bet piekrītis “Ir” pastāstīt par galvenajām problēmām.

“Ir”, atsaucoties uz sarunu ar Matīsu, publikācijā norāda: “Vislielākais RS naudas izsūcējs ir uzņēmums “Rīgas Karte”. Tas uztur transporta e-talonu sistēmu, autostāvvietu aparātus un termināļus skolu ēdnīcās, kuros bērni pīkstina savas Rīdzinieku kartes, lai saņemtu bezmaksas pusdienas. Pērn šim sadarbības partnerim RS maksāja 27,7 miljonus eiro, turklāt katru gadu summa arvien pieaug. Piemēram, par e-talonu sistēmas uzturēšanu sabiedriskajā transportā pērn samaksāti 15 miljoni, lai gan ieņēmumi no biļetēm ir aptuveni 40 miljoni. Tātad gandrīz 40% aiziet sistēmas uzturēšanai, kas turklāt nav mūsdienīga — tā vietā, lai par braucienu tieši norēķinātos ar bezkontakta bankas karti turpat autobusā vai tramvajā, pasažierim biļete iepriekš jāpērk kioskā vai par paaugstinātu maksu pie šofera. Vēl absurdāks piemērs ir termināļi skolu ēdnīcās. Par viena tāda aparāta īri RS maksā Rīgas Kartei 60 eiro mēnesī jeb 720 eiro gadā, lai gan šāda iekārta ir nopērkama par 485 eiro.”

Tāpat žurnālā minēts, ka daļa no 50 miljonu lielā kredīta, ko SEB banka piešķīra 20 zemās grīdas tramvaju iepirkumam, iztērēta algām, jo uzņēmumam vienkārši nebija naudas.

Šo iztrūkumu pagaidu valde segusi ar pērn gada beigās Rīgas domei jau izprasīto papildu dotāciju 17 miljonu eiro apmērā. Nauda atlikta atpakaļ bankas kontā, un nevienam vairs neesot ļauts tai skarties klāt, skaidro Matīss.

Cits piemērs, kuru apraksta žurnāls — aptuveni trīs miljoni eiro gan 2016., gan 2017. gadā pārmaksāti neizdevīgā degvielas iepirkumā. 2015. gada novembrī RS par degvielas piegādi uz pieciem gadiem vienojās ar “RDZ Energy”, kuras īpašnieki noslēpti Maltā un tālāk Britu Virdžīnu salās. Aptuveni pusi šīs kompānijas apgrozījuma veido ieņēmumi no RS, bet tās patiesie labuma guvēji nav zināmi.

“Ja patiesā labuma guvēji nav zināmi, tur var būt kāda ES sankciju sarakstā esoša persona, par ko mums draud ziepes. Tas ir aptuveni 60 miljonus vērts līgums uz pieciem gadiem. Kā var nepārliecināties, kam tas uzņēmums pieder,” brīnās Matīss.

Jau ziņots, ka Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) sācis kriminālprocesu saistībā ar trim RS veiktajiem iepirkumiem. Tiek izmeklēta amatpersonu kukuļošana un noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšana.

Reaģējot uz KNAB operatīvajām darbībām, visi pieci “Rīgas satiksmes” valdes locekļi iesniedza Rīgas mēram Nilam Ušakovam (S) atlūgumus. Tikmēr Ušakovs iecēlis pagaidu valdi četru cilvēku sastāvā. Pagaidu valdi vada Matīss, kā arī tajā iekļauti uzņēmuma darbinieki Edmunds Zivtiņš, Jānis Geduševs un bijušais Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta direktora pienākumu izpildītājs Armands Krūze.

Janvārī uzņēmuma darbības tālākai izvērtēšanai “Rīgas satiksme” piesaistīja starptautisku auditorkompāniju “Ernst&Young Baltic”.

Kriminālprocesā par ‘Rīgas satiksmes’ iepirkumiem aizturēšanas saistītas ar 800 000 eiro kukuli

Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) un Polijas pretkorupcijas dienesta kopīgā starptautiskā izmeklēšanā Rīgā aizturēti cilvēki, kas palīdzējuši slēpt kukuli 800 000 eiro apmērā. Nauda bijusi plānota kā samaksa par gandrīz 200 autobusu un trolejbusu piegādi Rīgai, teikts Polijas pretkorupcijas dienesta paziņojumā.

Polijas pretkorupcijas dienests publiskā paziņojumā norāda, ka kriminālprocesā notiek Polijas un Latvijas pretkorupcijas dienestu kopīga starptautiskā izmeklēšana. Kopīgā izmeklēšanā Polijas pretkorupcijas dienesta aģenti pie Poznaņas aizturējuši pilsētas sabiedriskā transporta ražošanas kompānijas valdes locekli, bet Varšavā vienu no kompānijas komercdirektoriem. Aizturētie nogādāti Poznaņas apgabala prokuratūrā. Viņus plānots apsūdzēt korupcijā un naudas atmazgāšanā.

Polijas kolēģu paziņojumā teikts, ka KNAB Rīgā aizturējis cilvēkus, kas palīdzējuši slēpt kukuli 800 000 eiro apmērā un vietējā sabiedriskā transporta uzņēmuma “Rīgas satiksme” par konkursiem atbildīgo personu. Nauda bijusi domāta kā maksājums par gandrīz 200 autobusu un trolejbusu piegādi Rīgai. Polijas dienests noskaidrojis, ka iepirkuma konkursus organizējusi “Rīgas satiksme” 2013.-2016. gados.

Polijas pretkorupcijas dienesta pārstāvji no Bjalistokas informē, ka šie 800 000 eiro pirms nonākšanas Rīgā bija jāmaksā mazās daļās, maskējot tos kā maksājumus par fiktīviem konsultāciju pakalpojumiem caur virkni filiāļu Latvijā, Kiprā, Honkongā un Ķīnā.

 Arī Polijas pretkorupcijas dienests norāda, ka Polijā aizturēto birojos un dzīvesvietās veiktas kratīšanas. Izmeklēšana lietā turpinās.

Aģentūras LETA arhīvs liecina, ka “Rīgas satiksme” gadiem iepērk trolejbusus un autobusus no Polijā reģistrētā uzņēmuma “Solaris Bus & Coach”.

Portāls “Delfi” jau ziņoja, ka Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs novembrī sācis kriminālprocesu saistībā ar Rīgas pašvaldības “Rīgas satiksme” veiktajiem iepirkumiem. Saistībā ar šo kriminālprocesu otrdien, 11. decembrī, birojs veicis neatliekamās procesuālās darbības un vairāk nekā 30 kratīšanas, portālu “Delfi” informēja KNAB.

Birojs norāda, ka patlaban kriminālprocesā notiek aktīvs izmeklēšanas darbs, kurā KNAB sadarbojas arī ar ārvalstu partnerdienestiem, tai skaitā ar Polijas pretkorupcijas dienestu (CBA). Latvijā kopumā aizturētas sešas personas, bet Polijā – divas personas.

Detalizētāku informāciju par konkrēto kriminālprocesu KNAB sola sniegt, līdzko tas būs iespējams, nekaitējot izmeklēšanas interesēm. Birojs uzsver, ka izmeklēšanas intereses ir svarīgas ne tikai birojam, bet arī visai sabiedrībai.

Portāls “Delfi” jau ziņoja, ka saistībā ar KNAB sākto kriminālprocesu otrdienas vakarā birojs aizturējis pašvaldības kapitālsabiedrības “Rīgas satiksme” Infrastruktūras uzturēšanas un attīstības departamenta direktoru Igoru Volkinšteinu.

KNAB arī aizturējis uzņēmēju Māri Martinsonu, bet kratīšanu birojs veicis arī pašvaldības SIA “Rīgas satiksme”.

LTV otrdienas vakarā vēstīja, ka KNAB viesojies arī Rīgas domē un runājis ar Rīgas vicemēru Andri Ameriku (GKR).

KNAB kriminālprocesu sācis par ‘Rīgas satiksmes’ iepirkumiem; aizturētas astoņas personas

Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) novembrī sācis kriminālprocesu saistībā ar Rīgas pašvaldības SIA “Rīgas satiksme” veiktajiem iepirkumiem. Saistībā ar šo kriminālprocesu otrdien, 11. decembrī, birojs veicis neatliekamās procesuālās darbības un vairāk nekā 30 kratīšanas, portālu “Delfi” informēja KNAB.

Birojs norāda, ka patlaban kriminālprocesā notiek aktīvs izmeklēšanas darbs, kurā KNAB sadarbojas arī ar ārvalstu partnerdienestiem, tai skaitā ar Polijas pretkorupcijas dienestu (CBA). Latvijā kopumā aizturētas sešas personas, bet Polijā – divas personas.

Detalizētāku informāciju par konkrēto kriminālprocesu KNAB sola sniegt, līdzko tas būs iespējams, nekaitējot izmeklēšanas interesēm. Birojs uzsver, ka izmeklēšanas intereses ir svarīgas ne tikai birojam, bet arī visai sabiedrībai.

Portāls “Delfi” jau ziņoja, ka saistībā ar KNAB sākto kriminālprocesu otrdienas vakarā birojs aizturējis pašvaldības kapitālsabiedrības “Rīgas satiksme” Infrastruktūras uzturēšanas un attīstības departamenta direktoru Igoru Volkinšteinu.

KNAB arī aizturējis uzņēmēju Māri Martinsonu, bet kratīšanu birojs veicis arī pašvaldības SIA “Rīgas satiksme”.

LTV otrdienas vakarā vēstīja, ka KNAB viesojies arī Rīgas domē un runājis ar Rīgas vicemēru Andri Ameriku (GKR).

Aģentūra LETA, atsaucoties uz tās rīcībā esošo informāciju, ziņo, ka vairākos kriminālprocesos figurējušais uzņēmējs Māris Martinsons trešdienas rītā vēl aizvien uzturas KNAB, kur tiek veiktas procesuālās darbības. Martinsona advokāts Didzis Vilemsons portālam “Delfi” šo informāciju apstiprināt nevarēja, norādot, ka tas jājautā KNAB.

Vaicāts, vai KNAB jau ir lūdzis Martinsonam piemērot kādu drošības līdzekli, Vilemsons norādīja, ka patlaban viņam šādas informācijas, ka tas būtu darīts, nav.

Sākotnēji personu drīkst aizturēt uz 48 stundām, kas nozīmē, ka KNAB ir laiks līdz ceturtdienas rītam lemt vai un kādu drošības līdzekli piemērot, apstiprināja advokāts.

Arī viņš norādīja, ka patlaban komentārus par pašu kriminālprocesu un tā būtību sniegt nevar.